دکتر سیامک نوراللهی متخصص طب پیشگیری و اجتماعی

وبلاگ آموزشی کلینیک طب پیشگیری مدرن

دکتر سیامک نوراللهی متخصص طب پیشگیری و اجتماعی

وبلاگ آموزشی کلینیک طب پیشگیری مدرن

مجله طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی(طب ریشه ای)

بایگانی

نظریات مدیریت دولتی

چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۴، ۱۱:۱۶ ب.ظ

اینجا چهل نظریه و مفهوم کلیدی در مدیریت دولتی، با توضیح کوتاه برای هر یک، ارائه شده است:

 

---

 

بنیان‌های کلاسیک و بوروکراتیک

 

۱. مدیریت علمی (تیلور): استفاده از روش‌های علمی (مطالعه زمان و حرکت) برای به حداکثر رساندن بهره‌وری و استانداردسازی کار در سازمان‌ها.

۲.بوروکراسی ایده‌آل (وبر): سازماندهی بر اساس سلسله مراتب مشخص، قوانین و رویه‌های رسمی، تخصص‌گرایی، و غیرشخصی بودن برای ایجاد کارایی و انصاف.

۳.اصول مدیریت (فایول): شناسایی وظایف اساسی مدیریت (برنامه‌ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی، کنترل) و ارائه اصولی مانند وحدت فرماندهی و اختیار.

۴.مدیریت اداری سنتی: پارادایمی که بر حفظ قانون، سلسله مراتب سفت و سخت، فرایندهای مشخص و ارائه خدمات یکسان به شهروندان تأکید دارد.

۵.تئوری روابط انسانی (التون مایو): تأکید بر اهمیت عوامل اجتماعی و روانی (مانند رضایت شغلی، پویایی گروه) بر بهره‌وری، در واکنش به دیدگاه مکانیکی تیلور.

 

نظریه‌های تصمیم‌گیری و رفتار سازمانی

 

۶. عقلانیت محدود (سایمون): تصمیم‌گیرندگان به دلیل محدودیت‌های اطلاعاتی، زمانی و شناختی، به دنبال گزینه "رضایت‌بخش" هستند، نه "بهینه".

۷.مدل افزایشی (لیندبلوم): تصمیم‌گیری خط‌مشی عمومی اغلب از طریق گام‌های کوچک و تعدیل‌های تدریجی بر وضع موجود صورت می‌گیرد، نه طراحی کلی و نو.

۸.تئوری انتخاب عمومی: کاربرد اصول اقتصادی برای تحلیل رفتار بازیگران سیاسی (سیاستمداران، بوروکرات‌ها، رأی‌دهندگان) که منفعت شخصی را حداکثر می‌کنند.

۹.تئوری بازی‌ها: مطالعه موقعیت‌های راهبردی که موفقیت یک بازیگر به انتخاب‌های دیگران بستگی دارد. برای تحلیل مذاکرات و تعاملات بین سازمانی مفید است.

۱۰.مدل پنجره شکسته (ویلسون و کیلینگ): نشان می‌دهد کنترل جرائم کوچک و بی‌نظمی‌های اجتماعی می‌تواند از جرائم بزرگ‌تر جلوگیری کند. بر خط‌مشی شهری تأثیر گذاشت.

 

نوگرایی و مدیریت دولتی نوین (NPM)

 

۱۱. مدیریت دولتی نوین (NPM): پارادایمی که تأکید دارد دولت باید از روش‌های مدیریت بخش خصوصی (رقابت، مشتری‌مداری، تمرکز بر نتایج) استفاده کند.

۱۲.مدیریت مبتنی بر نتیجه: تغییر تمرکز از کنترل ورودی‌ها و فرایندها به اندازه‌گیری و پاسخگویی بر اساس خروجی‌ها و outcomes.

۱۳.خصوصی‌سازی: انتقال مالکیت یا مدیریت دارایی‌ها/خدمات دولتی به بخش خصوصی برای افزایش کارایی.

۱۴.برون‌سپاری: واگذاری اجرای خدمات عمومی به پیمانکاران خصوصی، در حالی که دولت تنظیم‌گری و نظارت را حفظ می‌کند.

۱۵.جدایی دلالت از اجرا: ایفای نقش دولت به عنوان "هدایتگر" (تعیین خط‌مشی) به جای "قایقران" (اجرای مستقیم خدمات).

۱۶.چانه‌زنی و تعرفه‌گذاری داخلی: ایجاد بازارهای داخلی در دولت، جایی که واحدها خدمات را از هم خریداری می‌کنند تا کارایی را شبیه‌سازی کنند.

۱۷.کاهش مقررات (آزادسازی): حذف مقررات دست و پاگیر برای افزایش سرعت و انعطاف تصمیم‌گیری در بخش عمومی.

 

نظریه‌های نهادی و سیاستگذاری

 

۱۸. نهادگرایی جدید: تأکید بر اینکه ساختارها، قواعد، هنجارها و روتین‌های نهادی، رفتار بازیگران را شکل می‌دهند و محدود می‌کنند.

۱۹.وابستگی به مسیر: ایده‌ای که انتخاب‌های گذشته، دامنه انتخاب‌های فعلی را محدود می‌کند و تغییر را پرهزینه می‌سازد.

۲۰.تعادل نقطه‌ای (باومگارتنر و جونز): تغییر خط‌مشی عمومی اغلب به صورت دوره‌های طولانی ثبات، به دنبال آن انفجارهای تغییر رادیکال رخ می‌دهد.

۲۱.چارچوب ائتلاف مدافع (ساباتیر و جنکینز-اسمیت): تغییر خط‌مشی نتیجه رقابت و یادگیری بین ائتلاف‌هایی از بازیگران با باورهای عمیق مشترک است.

۲۲.مدل جریان چندگانه (کینگدون): برای شکل‌گیری دستورکار، سه جریان مجزا (مشکل، خط‌مشی، سیاست) باید در یک "لحظه مناسب" به هم برسند.

 

حکمرانی، شبکه‌ها و مشارکت

 

۲۳. حکمرانی: حرکت از مفهوم "دولت" به سمت "حکمرانی"، که در آن شبکه‌های متشکل از بازیگران دولتی، خصوصی و جامعه مدنی با هم کار می‌کنند.

۲۴.حکمرانی شبکهای: تمرکز بر مدیریت و هماهنگی این شبکه‌های پیچیده و خودسازمانده، که در آن اقتدار به صورت افقی توزیع شده است.

۲۵.مدل رابطه کارگزار-کارفرما: تحلیل رابطه بین کارفرما (مردم/دولت) و کارگزار (بوروکرات) و مشکلات ناشی از اطلاعات نامتقارن و منافع متفاوت.

۲۶.حکمرانی چندسطحی: تحلیل تعامل بین سطوح مختلف حکومت (محلی، ملی، فراملی) در طراحی و اجرای خط‌مشی.

۲۷.دولت کارآفرین (ازبورن و گیبلر): مدلی برای نوسازی دولت با ایده‌هایی مانند مشتری‌مداری، رقابت، توانمندسازی جامعه و پیش‌بینی تغییر.

 

خدمات عمومی نو، اخلاق و پاسخگویی

 

۲۸. خدمات عمومی نو (NPS): واکنشی به NPM که بر ارزش‌های عمومی، منافع جمعی، شهروندی و نقش متمایز خدمات دولتی تأکید دارد.

۲۹.ارزش عمومی (مارک مور): مدیران دولتی باید به دنبال "خلق ارزش عمومی" باشند، یعنی تولید چیزی که برای جامعه به طور کلی ارزشمند است.

۳۰.تئوری ذینفعان: سازمان‌ها باید منافع تمام گروه‌های تحت تأثیر (ذینفعان) را در نظر بگیرند، نه فقط سهامداران یا مشتریان.

۳۱.پاسخگویی: الزام برای پاسخ دادن در مورد اعمال و تصمیم‌های گرفته شده. اشکال مختلفی دارد: سیاسی، اداری، قانونی، حرفه‌ای.

۳۲.شفافیت: در دسترس بودن اطلاعات درباره عملکرد، فرایندها و تصمیمات دولتی برای عموم، به عنوان پیش‌شرط پاسخگویی و اعتماد.

۳۳.رهبری خدمتگزار (گرینلیف): فلسفه رهبری که اولویت را به خدمت به دیگران (اعضای تیم، شهروندان) و برآورده کردن نیازهای آنان می‌دهد.

۳۴.مدیریت اخلاق عمومی: ایجاد ساختارها و فرهنگ‌هایی که رفتار اخلاقی را در سازمان‌های دولتی ترویج و از فساد جلوگیری می‌کنند.

 

نظریه‌های جدید و میان‌رشته‌ای

 

۳۵. طراحی خط‌مشی عمومی: رویکردی خلاقانه و انسان‌محور برای حل مسائل عمومی، با استفاده از اصول طراحی برای توسعه راه‌حل‌های مؤثر و مطلوب.

۳۶.اقتصاد رفتاری (تئوری سقلمه): استفاده از بینش روانشناسی برای طراحی محیط انتخاب (Choice Architecture) که به شهروندان کمک می‌کند بدون محدود کردن آزادی، تصمیمات بهتری بگیرند.

۳۷.مدیریت دولتی دیجیتال: استفاده از فناوری‌های دیجیتال (دولت الکترونیک، داده‌کاوی، هوش مصنوعی) برای تحول در ارائه خدمات، تصمیم‌گیری و تعامل با شهروندان.

۳۸.تاب‌آوری سازمانی: توانایی سازمان دولتی برای پیش‌بینی، آماده‌سازی، پاسخ و سازگاری با شوک‌ها و استرس‌های تدریجی یا ناگهانی (مثلاً بحران‌ها).

۳۹.تئوری منابع مبتنی بر دیدگاه: تأکید بر اینکه مزیت رقابتی (یا عملکرد برتر) سازمان از منابع ارزشمند، کمیاب و غیرقابل تقلید آن ناشی می‌شود. در بخش عمومی برای مدیریت دارایی‌های نامشهود به کار می‌رود.

۴۰.مدل سه‌گانه عملکرد عمومی: چارچوبی که عملکرد سازمان عمومی را حاصل تعامل پویای ارزش‌های عمومی، قابلیت‌های عملیاتی و پاسخگویی مجوزدهی می‌داند.

 

---

 

این فهرست نمای گسترده‌ای از سیر تکاملی تفکر در مدیریت دولتی، از کلاسیک تا معاصر، ارائه می‌دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی